Opis usterki i diagnoza


Jadąc autostradą w pewnym momencie przestał działać prędkościomierz, licznik dzienny oraz licznik sumaryczny.
W pierwszym momencie myślałem że padł licznik lub połączenie zaśniedziało.
Następnego dnia udałem się do sklepu w celu zakupu preparatu aby przeczyścić połączenie między czujnikiem a wtyczką i wtedy podczas jazdy zapalił się CHECK.
Myślę sobie chociaż to będę wiedział gdzie szukać, po dojechaniu do domu wybłyskałem kody jakie zarejestrował ECM.

Odczyt kodów za pomocą spinacza

W pierwszej kolejności otwieramy puszkę bezpieczników w kabinie która znajduje się w lewym słupku tuż obok lewej nogi kierowcy.
Znajdują się tam bezpieczniki oraz złącze diagnostyczne, jeżeli dobrze się mu przyjrzeć każdy pin jest ponumerowany.



Aby odczytać kody wystarczy za pomocą spinacza zewrzeć pin 5 i pin 6 tak jak pokazano poniżej.



Po zwarciu pinu 5 i 6 włączamy zapłon i odczytujemy kody wygenerowane przez ECM.
Po przekręceniu kluczyka włączą się wentylatory, zawsze pierwszy kod to 12 (brak sygnału z czujnika obrotowego wału korbowego).
Jest to normalne gdyż silnik jest wyłączony i ECM nie dostaje sygnału z czujnika wału korbowego.
Na poniższym filmie widać jak wybłyskiwane są kody za pomocą kontrolki CHECK.



Jak widać na filmie ECM pokazuje kod 24.
Kod 24 mówi że ECM stwierdził brak sygnału z czujnika prędkości VSS.
Stwierdziłem więc że czujnik jest uszkodzony i należy kupić nowy, jednak wyobraźcie sobie jakie było moje zdziwienie gdy po zamontowaniu nowego czujnika nic się nie zmieniło.
Diagnoza jest jedna uszkodzony napęd czujnika prędkości, całe szczęście że wymiana jest możliwa bez demontażu oraz rozbierania skrzyni.
Dla pewności sprawdziłem jeszcze sam czujnik bardzo prostym sposobem, odkręciłem go podłączyłem kable a z drugiej strony ośkę czujnika zamocowałem w uchwyt wiertarki.
Odpaliłem silnik a druga osoba kręciła wiertarką, okazało się że licznik zaczął wskazywać więc teraz byłem na 100% pewny że czujnik jest sprawny a napęd czujnika jest jest uszkodzony.
Zakupiłem w polmozbycie w Krakowie nowy napęd i zabrałem się za wymianę.

Napęd czujnika prędkości nr kat. 90375764

Wymiana napędu



W pierwszej kolejności musimy zaopatrzyć się w nasadkę 30mm dość głęboką aby popuścić czujnik oraz 10mm aby odkręcić mocowanie napędu czujnika, dodatkowo przyda nam się śrubokręt płaski dość duży szeroki powyżej 10 mm w celu ruszania napędem na boki.
Do nasadek 10mm oraz 30mm będzie nam potrzebny przedłużacz tak aby z góry było wygodnie odkręcić czujnik oraz mocowanie napędu.


Klucz 30mm z przedłużaczem.



W pierwszej kolejności należy ściągnąć kabel dochodzący do czujnika.

Teraz kluczem 30mm lekko odkręcamy czujnik prędkości VSS i wyciągamy go.



Na przedłużkę zakładamy nasadkę 10 mm i odkręcamy śrubę trzymającą napęd czujnika VSS.




Po odkręceniu śruby mocującej napęd czujnika VSS, ponownie zakładamy i przykręcamy czujnik prędkości VSS.
Wcześniej jednak do czujnika mocujemy kabel lub linkę aby mieć za co ciągnąć podczas wyciągania napędu.
Śrubokrętem próbujemy ruszać czujnikiem na boki raz w jedną raz w drugą.
Wkładamy go w miejsce które zaznaczyłem na rysunku zielonymi liniami i obracamy śrubokrętem.


Wyciągamy czujnik wraz z napędem.




Teraz na nowy napęd nakładamy troszkę oleju w miejscu o-ringu i zakładamy wszystko w odwrotnej kolejności.


Jak widać na poniższym filmie gdzieś w środku ośka pękła, na autostradzie przy takich prędkościach miała prawo.



Darmowy hosting http://www.osemka.pl
Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011